Innostuin tekemään hilloja ylijääneistä marjoista. Kotitekoiset hillot ovat kyllä ihania!

Ennen kuin päästään varsinaiseen hillonkeittoon, niin pari sanaa hilloon käytettävistä lasipurkeista. Pese ja huuhtele purkit ja kannet huolellisesti. Kuumenna sen jälkeen lasipurkkeja n. 125 C asteisessa uunissa ainakin 10-20 min. Minä keitin purkkien kannet vielä kiehuvassa vedessä. Kaada (vielä ehkä vähän lämmin) hillo mielellään lämpimiin tölkkeihin. Kuuman hillon kaataminen esim. kylmässä vedessä viilennettyihin purkkeihin ei kannata, koska silloin purkit hajoavat. Minä olen joskus männävuosina tehnyt niin, älä sinä turhaan kokeile. 

Ja tässä nyt se kirsikkahillon ohje (1 purkki):

n. 6 dl perattuja kirsikoita

n. 125 g hillosokeria (n. 1½ dl)

2 rkl vettä

Poista kirsikoista kivet ja pilko ehkä hieman pienemmiksi. Lisää kaikki ainekset kattilaan ja sekoita ne. Joskus ohjeessa neuvotaan laittamaan hillosokeri vasta, kun marjat ovat hetken mehustuneet kattilassa. Minä laitoin kuitenkin kaiken kerralla, ja hyvää tuli.  Lämmitä seos kiehuvaksi ja keitä hiljaisella lämmöllä noin 15 min. Heiluttele välillä kattilaa, ettei hillo pala pohjaan. Tässä kuva keittovaiheesta:

Nosta sitten kattila liedeltä. Kuori yllä kuvassakin näkyvä vaahto reikäkauhalla pois. Anna hillon jäähtyä n. 15-20 min. Kaada lasipurkkeihin. Ne voi ja kannattaakin täyttää ihan piripintaan asti, minulla jäi vähän vajaiksi, kuten kuvasta näkyy. Sitten vaan kansi päälle ja säilöön, viileään ja pimeään paikkaan.